Verandersamen.nl
Kwaliteiten en valkuilen

Kwaliteiten en valkuilen

De lusten én de lasten

Veel mensen zijn geneigd alleen hun kwaliteiten te laten zien. Logisch ook, als je bedenkt dat we hier als mens op gericht zijn in onze prestatiegerichte (westerse) samenleving. Maar kwaliteiten komen altijd samen met een valkuil (en een allergie en uitdaging). Iets waar je in kan vallen, als je teveel van je kwaliteit inzet. Inzicht in je kernkwadranten (bedacht door Daniël Ofman) geven je de mogelijkheid om je bewust te worden van situaties waarin dit gebeurt, zodat je hiervan kunt leren en je je kunt ontwikkelen.

Feedback geven, vragen én ontvangen

Dit inzicht kun je vergroten door feedback te vragen en te ontvangen van je collega’s, zodat je inziet hoe je door anderen wordt ervaren. Tegelijkertijd kun jij ook anderen feedback geven, de zogenaamde 360 graden feedback. Reflectie helpt om er voor te zorgen dat jullie in je kracht blijven staan. Zo kun je elkaar ondersteunen om samen effectiever te communiceren en beter te presteren. Reflecteren is daarom een onmisbare vaardigheid bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld situationeel leiderschap.

Iedere situatie vraagt om een andere manier van communiceren. Door je bewustzijn te vergroten, kun je de interactie beïnvloeden, effectiever communiceren en doelen bereiken.

Jezelf kenbaar maken

Door op deze manier van en met elkaar te leren vergroot je je zelfkennis. Dit stelt je in staat om ook echt wat aan je gedrag te veranderen, zodat je met meer mensen kunt verbinden en minder in je eigen valkuilen valt. Voorwaarde is wel dat je je open opstelt en de ander ziet als hulpbron, net zoals jij ook een hulpbron voor de ander kunt zijn. Door dit kwetsbaar opstellen. Of, zoals ik het liever noem, jezelf kenbaar maken, nodig ik anderen uit om ook open over zichzelf te zijn. Lukt dat altijd? Nee, ik ben altijd lerende, net als iedereen. Daarom een open boek over een paar van mijn ontwikkelpunten (of uitdagingen):

  • Ik leer steeds meer aanwezig te zijn in het hier-en-nu. Soms gaan mijn gedachten nog wel eens met mij op de loop, maar door bewustzijnsoefeningen (ademhaling, meditatie of beweging), lukt steeds vaker met het contact met het hier-en-nu te herstellen.
  • Ik heb vaak een duidelijke visie en houd van heldere afspraken. Daarin ben ik soms ook star, eigenwijs of rechtlijnig. Als coach is dat niet altijd effectief. Door mij meer bewust te zijn van mijn eigen patronen, kan ik mij beter aanpassen aan waar de situatie om vraagt.
  • Ik hou van dromen en word daarom soms ook abstract of zweverig gevonden. Toch ben ik daarom ook creatief en oplossingsgericht. Ik leg snel verbanden en kan goed analyseren. Uitdaging voor mij is om te checken of je mij kunt volgen en dat wat ik zeg voor jou van betekenis is.
  • Ik hou van progressie, van vooruitgang en resultaat. Maar ik ben daarin soms ook ongeduldig en gaat het mij niet snel genoeg. Hierdoor verlies ik soms aansluiting met mensen die meer tijd nodig hebben.

Door alles als leren te zien, ontstaat ruimte voor reflectie. Uit die reflectie ontstaat ruimte om je te ontwikkelen. Door de ontwikkeling kun je beter presteren.

Klaar om van jezelf en van en met anderen te leren?

Naast teamcoachtrajecten verzorg ik ook workshops over kernkwadranten en begeleid ik intervisies en feedback sessies. Daarbij zet ik naast bekende theorieën, methodes en modellen als De Roos van Leary, Belbin, Birkman etc. ook interactieve werkvormen in. Zodat jullie zicht krijgen op je talenten, valkuilen, allergieën en uitdagingen. Zo kun je samen als team ontwikkelen. Enthousiast? Neem dan vooral contact op.